Ředitelka Gymnázia pro zrakově postižené a Střední odborné školy pro zrakově postižené, Praha 5, Radlická 115 v souladu s § 15, 17 a 18 vyhlášky č 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, a se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, stanovuje podmínky konání zkoušky ze souboru odborných předmětů v oboru vzdělání 75-41-M/01 Sociální činnost v rámci profilové části maturitní zkoušky níže uvedeným způsobem.
Pro uzpůsobení podmínek maturitních zkoušek u žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek (dále jen PUP MZ) škola postupuje v souladu s doporučením školského poradenského zařízení. Žákovi s PUP MZ se navyšuje časový limit pro vykonání zkoušky v rozmezí 25–100 % podle vzdělávacích potřeb žáka, příslušné kategorie a skupiny, do kterých je žák s PUP MZ zařazen.
Zkouška ze souboru odborných předmětů se koná formou maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí.
Vyučující odborných předmětů navrhnou ředitelce školy nejméně 8 témat maturitní práce do 14. 10. 2022. Žáci si zvolí jedno z nabízených témat, které písemně oznámí ředitelce školy nejpozději do 21. 10. 2022. Pokud si žák ve stanoveném termínu téma nezvolí, vylosuje si jedno téma z nabídky určené ředitelkou školy. Téma a zadání maturitní práce se zachovává i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku.
Ředitelka školy nejpozději 4 měsíce před termínem obhajoby maturitní práce určí vedoucího maturitní práce a nejpozději 1 měsíc před termínem obhajoby maturitní práce stanoví oponenta maturitní práce.
Zadání maturitní práce obsahuje: téma maturitní práce, jméno vedoucího maturitní práce, termín odevzdání maturitní práce, způsob zpracování a pokyny k obsahu a rozsahu, kritéria hodnocení maturitní práce, požadavek na počet vyhotovení a formu vyhotovení maturitní práce. Zadání určí ředitelka školy do 4. 11. 2022.
Vedoucí práce připraví spolu se zadáním práce harmonogram povinných konzultací (celkem min. 6 konzultací) a vypracování dílčích částí práce včetně termínů pro jejich odevzdání. Bez absolvování konzultací nebude práce doporučena k obhajobě. O uskutečněných konzultacích provede vedoucí práce písemný záznam.
Vedoucí a oponent maturitní práce zpracují samostatně písemný posudek a předají ho ředitelce školy tak, aby posudky mohly být předány nebo zaslány žákovi a členům zkušební maturitní komise nejpozději 14 dnů před termínem obhajoby maturitní práce.
Žák odevzdá konečnou verzi maturitní práce do podatelny školy do 18. 4. 2023.
Vedoucí a oponent maturitní práce odevzdá posudek maturitní práce do 26. 4. 2023.
Neodevzdá-li žák pro vážné důvody maturitní práci ve stanoveném termínu, omluví se písemně ředitelce školy nejpozději v den stanovený pro odevzdání maturitní práce. Uzná-li ředitelka školy omluvu žáka, určí žákovi náhradní termín pro odevzdání práce. Pokud žák neodevzdá maturitní práci ve stanoveném termínu bez písemné omluvy s uvedením vážných důvodů nebo pokud mu omluva nebyla uznána, posuzuje se, jako by danou zkoušku vykonal neúspěšně.
Pro hodnocení maturitní práce jsou stanovena následující kritéria:
Vedoucí práce a oponent zpracují podle uvedených kritérií samostatně posudek práce se slovním a bodovým hodnocením a s návrhem na celkové hodnocení práce. U každého z uvedených kritérii je stanoven maximální počet bodů (viz tabulka níže). Aby žák u obhajoby prospěl, musí u každého z kritérií dosáhnout alespoň 40 % maximálního počtu bodů, a to jak podle posudku vedoucího práce, tak podle posudku oponenta práce.
Pokud žák získá v některém z vyhodnocovaných kritérií méně než 40 % uvedených bodů (hodnota v závorce), je výsledné hodnocení navržené vedoucím práce nebo oponentem rovno stupni 5 – nedostatečný.
Kritérium |
Počet bodů |
1. Splnění cíle práce |
10 (4) |
2. Samostatnost při zpracování |
15 (6) |
3. Úroveň zpracování teoretické části práce |
20 (8) |
4. Úroveň řešení praktické části práce |
30 (12) |
5. Jazyková úroveň práce (odborný jazyk) |
10 (4) |
6. Formální úprava práce (text, tabulky, příp. grafy) |
10 (4) |
7. Práce s literaturou a informačními zdroji |
5 (2) |
CELKEM |
100 |
Příprava k obhajobě maturitní práce trvá nejméně 5 minut, obhajoba maturitní práce trvá nejméně 15 minut a nejdéle 30 minut. Délku trvání obhajoby maturitní práce stanoví ředitelka školy. Žák vypracuje prezentaci své maturitní práce, kterou při obhajobě předvede, a to ve formátu PowerPoint (případně Word) s přihlédnutím k posudku vedoucího práce a oponenta. Prezentaci může žák konzultovat s vedoucím práce.
Celkové hodnocení maturitní práce provádí zkušební maturitní komise, která při svém rozhodování vychází z návrhu hodnocení vedoucím práce, návrhu hodnocení oponentem a výkonu žáka při obhajobě práce.
Stupeň hodnocení |
Počet bodů |
Stupeň 1 – výborný |
86 – 100 |
Stupeň 2 – chvalitebný |
71 – 85 |
Stupeň 3 – dobrý |
56 – 70 |
Stupeň 4 – dostatečný |
41 – 55 |
Stupeň 5 – nedostatečný |
0 – 40 |
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
ředitelka školy