V Praze 21. srpna 2024
Č. j. GOA/529/El/2024
Ředitelka Gymnázia pro zrakově postižené a Střední odborné školy pro zrakově postižené, Praha 5, Radlická 115 v souladu s § 15, 17 a 18 vyhlášky č 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, a se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, stanovuje podmínky konání zkoušky ze souboru odborných předmětů v oboru vzdělání 75-41-M/01 Sociální činnost v rámci profilové části maturitní zkoušky níže uvedeným způsobem.
Pro uzpůsobení podmínek maturitních zkoušek u žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitních zkoušek (dále jen PUP MZ) škola postupuje v souladu s doporučením školského poradenského zařízení. Žákovi s PUP MZ se navyšuje časový limit pro vykonání zkoušky v rozmezí 25 –100 % podle speciálních vzdělávacích potřeb žáka, příslušné kategorie a skupiny, do kterých je žák s PUP MZ zařazen.
Zkouška ze souboru odborných předmětů se koná formou maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí.
Vyučující odborných předmětů navrhnou ředitelce školy nejméně 12 témat maturitní práce do 16. 9. 2024. Žáci si zvolí jedno z nabízených témat, které písemně oznámí ředitelce školy nejpozději do 23. 9. 2024. Pokud si žák ve stanoveném termínu téma nezvolí, vylosuje si jedno téma z nabídky určené ředitelkou školy. Téma a zadání maturitní práce se zachovává i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku.
Zadání maturitní práce obsahuje: téma maturitní práce, jméno vedoucího a oponenta maturitní práce, termín odevzdání maturitní práce, způsob zpracování a pokyny k obsahu a rozsahu maturitní práce, požadavek na počet vyhotovení a formu vyhotovení maturitní práce, kritéria hodnocení maturitní práce a harmonogram povinných konzultací. Zadání maturitní práce určí ředitelka školy do 30. 9. 2024.
Ředitelka školy určí v zadání maturitní vedoucího maturitní práce a oponenta maturitní práce. Vedoucí a oponent maturitní práce zpracují samostatně písemný posudek a předají ho ředitelce školy tak, aby mohly být předány nebo zaslány žákům a členům zkušební maturitní komise nejpozději 14 dnů před termínem obhajoby maturitní práce. Součástí posudku maturitní práce jsou otázky, na které se žák k obhajobě připraví.
Žák odevzdá konečnou verzi maturitní práce do podatelny školy do 16. 4. 2025.
Vedoucí a oponent maturitní práce odevzdá posudek maturitní práce do 29. 4. 2025.
Neodevzdá-li žák pro vážné důvody maturitní práci ve stanoveném termínu, omluví se písemně ředitelce školy nejpozději v den stanovený pro odevzdání maturitní práce. Uzná-li ředitelka školy omluvu žáka, určí žákovi náhradní termín pro odevzdání práce. Pokud žák neodevzdá maturitní práci ve stanoveném termínu bez písemné omluvy s uvedením vážných důvodů nebo pokud mu omluva nebyla uznána, posuzuje se, jako by danou zkoušku vykonal neúspěšně.
Maturitní práce je vyhotovena písemně v rozsahu alespoň 25 stran. Formální úprava práce vychází z platných norem pro psaní písemností, písemné pokyny k formátování práce jsou přílohou zadání maturitní práce. Součástí práce mohou být přehledy, tabulky, grafy, fotografie, smlouvy a další písemnosti.
Maturitní práci odevzdá žák v tištěné podobě ve dvou výtiscích, práce bude svázána se všemi součástmi (text, tabulky, grafy, přílohy aj.). Současně bude odevzdána jedna verze práce v elektronické podobě na CD nosiči, který bude v papírovém obalu nalepen na poslední stranu jednoho výtisku práce. Nosič bude označen jménem žáka a názvem práce a bude obsahovat celou práci včetně příloh (nejlépe ve formátu PDF) a ostatní části práce v příslušném formátu (prezentace v PowerPointu, elektronické doklady a formuláře aj.).
Vedoucí práce poskytne žákovi minimálně 6 povinných konzultací. Spolu se zadáním práce vyhotoví vedoucí práce harmonogram konzultací a vypracování dílčích částí práce včetně termínů pro jejich odevzdání. O další konzultace si může žák požádat. O uskutečněných konzultacích provede vedoucí práce písemný záznam. Bez absolvování konzultací nebude práce doporučena k obhajobě.
Žák je povinen docházet na konzultace řádně připraven. Dílčí části práce odevzdá žák vedoucí práce v elektronické verzi v rozsahu stanoveném v písemném záznamu o uskutečněných povinných konzultacích vždy alespoň s dvoudenním předstihem před termínem příslušné konzultace.
Pro hodnocení maturitní práce jsou stanovena následující kritéria:
Vedoucí práce a oponent zpracují podle uvedených kritérií samostatně posudek práce se slovním a bodovým hodnocením a s návrhem na celkové hodnocení práce. U každého z uvedených kritérii je stanoven maximální počet bodů (viz tabulka níže). Žák musí u každého z kritérií dosáhnout alespoň 40 % maximálního počtu bodů, aby u obhajoby prospěl, a to jak podle posudku vedoucího práce, tak podle posudku oponenta práce. Pokud žák získá v některém z vyhodnocovaných kritérií méně než 40 % uvedených bodů (hodnota v závorce), je výsledné hodnocení navržené vedoucím práce nebo oponentem rovno stupni 5 – nedostatečný.
Kritérium |
Počet bodů |
1. Splnění cíle práce |
10 (4) |
2. Míra připravenosti, spolupráce a plnění úkolů při konzultacích |
10 (4) |
3. Úroveň zpracování teoretické části práce |
20 (8) |
4. Úroveň řešení praktické části práce |
30 (12) |
5. Jazyková úroveň práce (odborný jazyk) |
10 (4) |
6. Formální úprava práce (text, tabulky, příp. grafy) |
10 (4) |
7. Práce s literaturou a informačními zdroji |
10 (4) |
CELKEM |
100 |
Příprava k obhajobě maturitní práce trvá nejméně 5 minut, obhajoba maturitní práce trvá nejméně 15 minut a nejdéle 30 minut. Délku trvání obhajoby maturitní práce stanoví ředitelka školy v rozpisu obhajob. Žák vypracuje prezentaci své maturitní práce podle metodického pokynu pro tvorbu prezentací, kterou při obhajobě předvede, a to ve formátu PowerPoint (případně Word) s přihlédnutím k posudku vedoucího práce a oponenta. Prezentaci bude žák konzultovat v hodinách předmětu maturitního semináře nebo s vedoucím práce.
V průběhu obhajoby vedoucí a oponent maturitní práce a ostatní členové zkušební maturitní komise vždy ověřují také míru samostatnosti při zpracování, tj. zda se jedná o autorskou práci nebo o plagiát.
Celkové hodnocení maturitní práce provádí zkušební maturitní komise, která při svém rozhodování vychází z návrhu hodnocení vedoucím práce, návrhu hodnocení oponentem a výkonu žáka při obhajobě práce.
Stupeň hodnocení |
Počet bodů |
Stupeň 1 – výborný |
86 – 100 |
Stupeň 2 – chvalitebný |
71 – 85 |
Stupeň 3 – dobrý |
56 – 70 |
Stupeň 4 – dostatečný |
41 – 55 |
Stupeň 5 – nedostatečný |
0 – 40 |
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D., v. r.
ředitelka školy