V Praze 21. srpna 2024
Č. j. GOA/531/El/2024
Ředitelka Gymnázia pro zrakově postižené a Střední odborné školy pro zrakově postižené, Praha 5, Radlická 115 v souladu s § 15, 17 a 18 vyhlášky č 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, a se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, stanovuje konání praktické maturitní zkoušky v rámci profilové části maturitní zkoušky oboru vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie níže uvedeným způsobem.
Pro uzpůsobení podmínek maturitních zkoušek u žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky (dále jen PUP MZ) škola postupuje v souladu s doporučením školského poradenského zařízení. Žákovi s PUP MZ se navyšuje časový limit pro vykonání zkoušky v rozmezí 25–100 % podle speciálních vzdělávacích potřeb žáka, příslušné kategorie a skupiny, do kterých je žák s PUP MZ zařazen.
Zkouška se koná ve dvou dnech v termínu 22. a 23. 4. 2025 v odborných učebnách.
Zadání zkoušky se skládá z úloh a praktických cvičení obsahujících učivo odborných ekonomických předmětů ekonomika podniku, účetnictví, obchodní korespondence, informační technologie a učební praxe. Vyučující těchto předmětů předají ředitelce školy do 1. 4. 2025 společné zadání praktické zkoušky. Zadání zkoušky obsahuje také způsob zpracování. Se zadáním zkoušky budou žáci seznámeni v úvodních 15 minutách po zahájení zkoušky.
Zkouška se skládá ze dvou samostatných částí, z nichž každá se koná v jednom dni.
První část – den s prezentací
Zadání zkoušky obsahuje dílčí úlohy zahrnující předměty informační technologie, obchodní korespondence a ekonomika podniku. Jednotlivé úlohy žáci vypracují na počítači s využitím příslušných aplikací. Součástí zkoušky v tomto dni je prezentace předvedená v délce trvání do 15 minut. Prezentaci předvedou žáci před zkušební maturitní komisí ve stanoveném čase po odevzdání práce.
Druhá část – den bez prezentace
Obsahem zkoušky je souvislá úloha z účetnictví a učební praxe, kterou žáci vypracují na počítači s podporou příslušných aplikací – ES Pohoda, MS word, MS excel.
Pro zkoušku stanoví ředitelka školy jednu variantu zadání, žáci budou se zadáním jednotlivých dílčích částí a úloh seznámeni v úvodních 15 minutách před zahájením vypracování zkoušky v každém dni. Zadání zkoušky obsahuje název a způsob zpracování. Žáci mohou při práci využít potřebné pomůcky a podklady (Pichtův psací stroj, kalkulačku, tabulky se sazbami, obrázky apod.) vč. povolených internetových stránek.
Vypracované dílčí úlohy žáci průběžně ukládají v elektronické podobě do určené složky, po odevzdání práce je zadavatel vytiskne a založí do protokolu o zkoušce. Vytvořené prezentace budou současně zkopírovány na CD.
Žáci mají na vypracování zkoušky v každém dni 270 minut od uplynutí času určeného pro seznámení s tématem zkoušky. Čas určený pro předvádění prezentace se započítává do délky trvání zkoušky v daném dni, čas mezi odevzdáním práce a zahájením předvádění prezentace se do celkového času zkoušky nezapočítává. Žák nemusí pro vypracování práce využít celou délku stanoveného časového intervalu. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami lze na základě doporučení ŠPZ, nebo návrhu vyučujících jednotlivých předmětů v dané třídě, schváleného ředitelkou školy, prodloužit dobu trvání zkoušky až o 150 minut v každém dni.
Časový harmonogram zkoušky:
Den s prezentací
08:00 – 08:15 |
seznámení žáků s tématem a úlohami daného dne, zadavatel zapíše téma do protokolu |
08:15 – 12:30 (15:00) |
žáci zpracovávají jednotlivé úlohy daného dne |
12:30 (15:00) |
nejpozdější termín pro odevzdání zpracovaných úloh daného dne |
15:15 |
žáci v pořadí stanoveném předsedou zkušební maturitní komise předvedou prezentaci v délce trvání do 15 minut |
Den bez prezentace
08:00 – 08:15 |
seznámení žáků s úlohami daného dne |
08:15 – 12:45 (15:15) |
žáci zpracovávají jednotlivé úlohy daného dne |
12:45 (15:15) |
nejpozdější termín pro odevzdání zpracovaných úloh daného dne |
Údaje v závorce platí pro žáky s prodloužením času k vykonání zkoušky
Za dílčí úlohy zadané v jednotlivých částech zkoušky může žák získat maximální počet bodů uvedený v tabulce (minimální počet bodů uveden v závorce):
Předmět |
Max. bodů |
Informační technologie vč. předvedení prezentace |
25 (6) |
Obchodní korespondence |
15 (4) |
Ekonomika podniku |
40 (10) |
Účetnictví a učební praxe |
80 (20) |
Celkem |
160 (40) |
Za vypracování všech dílčí úloh praktické zkoušky může žák získat celkem maximálně 160 bodů. Pokud žák získá méně než 40 % celkového počtu bodů a/nebo méně než 25 % bodů v každém jednotlivém předmětu (hodnota v závorce), je zkouška celkově hodnocena klasifikačním stupněm 5 – nedostatečný.
Tabulka pro výsledné hodnocení zkoušky:
Stupeň hodnocení |
Počet bodů |
Stupeň 1 – výborný |
137 – 160 |
Stupeň 2 – chvalitebný |
113 – 136 |
Stupeň 3 – dobrý |
89 – 112 |
Stupeň 4 – dostatečný |
65 – 88 |
Stupeň 5 – nedostatečný |
0 – 64 |
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D., v. r.
ředitelka školy