EXCHANGE PRAGUE

 

V první části mezinárodního projektu SMILE for all / Together for All, zaměřeného mimo jiné na rozvoj sociálních dovedností, jsme v sobotu 20. 4. 2024 v Praze přivítali žáky slovinského centra IRIS – Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne Ljubljana

Neděli 21. 4. 2024 jsme strávili procházkou po nejvýznamnějších místech Prahy, kterou žáci naší školy doplnili o tajemné pražskými pověsti. Procházka vedla od Pohořelce, přes Loretu a Pražský hrad, Karlův most až na Staroměstské náměstí s orlojem.

Odpoledne se žáci utkali v turnaji v bowlingu. I přes obrovskou snahu všech, naši žáci vyhráli ceny pro nejlepší hráče ve všech kategoriích. Den jsme zakončili nácvikem sociálních dovedností při objednávání jídla v obchodním centru.

Pondělní dopolední program jsme věnovali tématu verbální a neverbální komunikace. Žáci si v rámci skupinových aktivit vyzkoušeli oba způsoby komunikace a následně si připravili plakát a prezentaci s nejpodstatnějšími informacemi k tématu. Aktivitu jsme doplnili také o téma „Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením“.

Během sportovního odpoledne si žáci vyzkoušeli fotbal pro nevidomé, parabiatlon a tělo protáhli při tabatě. Ocenili jsme jediného hráče, respektive hráčku, která vstřelila gól a vyhlásili jsme nejlepšího slovinského střelce, tedy opět spíše střelkyni, parabiatlonu.

V úterý se celý den nesl v duchu přírody. Ráno se žáci přenesli do džungle, kterou objevovali všemi smysly. Během aktivit se snažili všímat si toho, co mohou slyšet, cítit, vidět, vnímat, případně i ochutnat. Napodobovali zvuky džungle a relaxovali za šumu moře.

Odpoledne jsme se vydali do Zoo, kde jsme opět využívali všechny smysly k objevování přírody a konverzovali na téma zvířat.

Během středečního dopoledního programu si žáci prostřednictvím hraní rolí vyzkoušeli řeč těla, různé druhy emocí a řešení konfliktů. Všichni se aktivně zapojili a rádi využili rekvizit dramatického souboru školy.

Odpoledne žáci školy ukázali svým slovinským protějškům naši školu a třídy, ve kterých probíhá výuka. Následně jsme soutěžili v prostorové orientaci a samostatném pohybu, a tak i vidící žáci mohli prožít pohyb bez zrakové kontroly. Žáci na trase plnili úkoly více či méně související s prostorovou orientací či zeměpisem a dva nejlepší týmy byly za své výkony oceněny.

Během posledního dopoledního programu se žáci převtělili do novinářů a snažili se získat co nejvíce informací o zajímavé a inspirativní osobě, kterou byl bývalý student naší školy. V druhé části se pro změnu stali kuchaři a připravovali „recept na přátelství“.

Program naší části projektu jsme zakončili rozlučkovou oslavou, na které jsme slovinské přátele pohostili vlastnoručně připraveným občerstvení, a nakonec došlo i na tanec. Žáci během zábavy uvolnili, a nakonec se loučili s příslibem pokračování jejich komunikace prostřednictvím internetu a sociálních sítí.

Dle zpětné vazby žáků si všichni připravený program užili. Některé aktivity se líbily více, některé méně. Asi nepozitivnější hodnocení získala úterní aktivita „Sound Safari“. Řešení konfliktních situací prostřednictvím hraní rolí bylo podobně úspěšné.

Naopak nevětší nervozita panovala při úvodních aktivitách, kdy se žáci logicky ještě příliš neznali a nevěděli, co mohou očekávat.

Nyní se už můžeme těšit, jaký program si pro nás partneři z Lublaně připraví a že si my zimní pobyt ve Slovinsku užijeme.

 

Zapsala: J. Haňová

 

GDPR